Dag 8: 1% (Apenheul)

28 september 2020 - Otterlo, Nederland

9:15 uur zijn de dames uitgecheckt en schuiven ze bij ons aan voor het ontbijt. Er is stress terwijl ze binnen lopen vanuit de stromende regen: “Er zijn nog maar 38 minuten voor 9 pikhouwelen en erts, maar de schuur is vol. Er zit een puzzelstukje in de derby. De schuur is 1050. Kan je m’n boten vullen?” René kan het allemaal niet volgen, maar Norbert duikt z’n iPad in en na enkele minuten kunnen ze allemaal opgelucht weer ademhalen. De Hay Day samenwerking bevalt zo goed dat het mijnbouwtrio elkaar belooft dit per Zoom nog eens te herhalen.

Na het gezellige ontbijt met zelfgebakken brood stappen we in Carmen’s GT’tje met lichtmetalen velgen en brede dunne banden, ja het is een stoere meid.

Precies, zoals we niet anders hadden verwacht, stopt het met regenen zodra we bij de Apenheul parkeren. Zo zijn we het inmiddels gewend.

Bij de ingang worden we door andere bezoekers geholpen bij onze groepsfoto met ‘Apenheul’-bord op de achtergrond. De huisfotografe voorbij de ingang heeft het nakijken, ze staat echt op de verkeerde plek.

Na de Corona check lopen we Bankgiroloterij verkopers tegen het lijf ín het park, heel vervelende aapjes.

Apenheul wordt overigens alleen maar mooier, ik kwam hier als kind al, de bomen zijn majestueus en het overige groen is sappig en goed onderhouden.

EBD19902-2EB0-4C20-8D07-3E8C256972B0

De aapjes moeten we zoeken omdat het wat miezert, persoonlijk vind ik dat wel leuk. Het ziet er ook superschattig uit als ze dicht tegen elkaar aan schuilen met de staarten verstrengeld, het is niet meer te zien waar het ene aapje ophoudt en de volgende begint.

765169C5-C54A-48F3-B87D-CD2FA2E4C3F3

We bezoeken de voedershow van de gorilla’s onder begeleiding van Madonna uit Carmens’s telefoon. Haar jarige broer belde om te bedanken voor het Greetz bierpakket. Hij is 52 geworden, de meest mooie leeftijd ooit.

3CE4FEB8-11AA-40B7-996B-A539E1A725CD

We leren dat Gorilla’s vegetariërs zijn en daarom  altijd zo traag bewegen, ze hoeven niet te jagen.

Hierna volgen nog vele soorten loslopende aapjes, het houdt niet op. De verblijven zijn allemaal groot en prachtig.

52A560A3-9337-4777-8F97-E855FD8A65B2

De aapjes zien er supergoed verzorgd uit:

62033BE9-419A-438E-B6C4-D355DFCF915F

We sluiten het bezoek af met een melige green screen foto:

Op de terugweg lunchen we bij Van der Valk en kopen we op aanwijzing van René broodbakmix bij de Welkoop. Iedereen is verbaasd dat je dat bij een tuin- en dierenwinkel kan kopen. Norbert informeert dan ook eerst maar even bij de ingang, maar ze hebben het echt.

Thuisgekomen is het tijd voor afscheid van onze lieve vriendinnen. Nu moeten we het samen zien te redden de rest van de vakantie.

We doen boodschappen voor het avondeten en relaxen nog even voordat de Waldhoorn-op-zoek-naar-wild fietstocht begint met 99% kans op wild:

Gids Truida fietst 30km lang met ons over de Veluwe en we bezoeken uitkijkpunten Mossel, Nieuw Reemst en Valenberg.

D3CB0163-7770-493E-B325-1FD910B7CB04

Het is koud en mistig, we horen burlende herten, maar zien nergens wild. Dat is Truida in de afgelopen 4 jaar en ruim 100 fietstochten nog nooit overkomen. We boffen dat we zo speciaal zijn. We missen onze geluksmeisjes.

De fietstocht door de mistige verstilde bossen was echter prachtig.

Thuis brandt de kachel en gaan we om 20:30 uur lekker eten en opwarmen.

025B9C3D-77F0-4A1B-AA76-1EF5B2E293D1

Slaap lekker.

cijfers: 3 uur Apenheul 15.25€ pp, 42km auto gereden, 13 graden miezerig, Lunch vd valk Apeldoorn 11.69pp, 2.5kg soezie meel 7.59 bij Welkoop, 30km gefietst

1. Butje:
    28 september 2020
    Wat een fijne dag weer geweest ondanks het miezerige weer. Aapjes zijn zo schattig. Jullie zullen de vriendinnen wel even missen. Leuke foto's van de Apenheul.
    Nog hele fijne 1.5 week saampjes XX