Dag 7: de geweldige dag (Veluwe)

27 september 2020 - Otterlo, Nederland

Op vakantie is elke dag natuurlijk geweldig, vandaag spande echter de kroon.

Melanie en Carmen kwamen weer bij ons ontbijten. Wij schotelden hen ons lievelingsbrood voor: zelfgebakken cranberrybrood van Soezie.

We besluiten op zoek te gaan naar wild. Omdat wij eerder veel succes hadden bij het Aardhuis, op Kroondomein Het Loo, reden we daar in 28 minuten naartoe. De rondwandeling kost 2 euro, dat is 1 euro per kilometer.

Het veld bleek echter leeg en na heel lang wachten en staren achter het wildobservatiescherm geven we het op en besluiten we ons dan maar weer op de paddenstoelen te storten.

13CA25B7-96D5-48AC-A868-385E5ACCF088

Mogelijk zagen we geen wild door de vader die besloot om met z’n krijsende baby wild te gaan spotten. Vlak voor we in de auto willen stappen na de rondwandeling besluiten we nog een blik op het veld te werpen en dan spot Norbert helemaal aan de overkant 4 herten, te ver voor onze telelenzen om er nog iets van te maken. De verrekijker ligt helaas thuis.

We hebben trek in wild close-ups. Kaartjes voor Apenheul lukken niet meer, dus die bestellen we voor morgenochtend 10:30 uur. In Corona tijd moet je alles vooruit plannen en reserveren. Een kleine allergie van René.

Inmiddels hebben wij zo lang met elkaar opgetrokken (beide stellen zijn een week in afzondering samen op reis) zonder dat iemand ziek is geworden, dat we de 1.5m regel loslaten.

Vervolgens rijden we naar Broodhuis Pien in Hoenderloo, omdat Melanie daar de beste carpaccio (op flatbread) van de Veluwe heeft gegeten. Ik vind na deze test zuurdesembrood eronder toch lekkerder. René ontmoet in dit etablissement z’n collega Erna, die elk weekend in haar caravan in Hoenderloo zit en een jaarkaart voor de Veluwe heeft.

FFDC7D4B-0BC6-4A0B-99BF-47C1B00A5F86

Zij maakt met haar fullframe Sony A7iii en een 400mm lens met 1.4x teleconverter de mooiste wildfoto’s en vertelt dat je de meeste kans op wild hebt langs de wildbaan na 16:00 uur.

We nemen 4 gebakjes van Pien mee voor thuis bij de thee.

Daar besluiten Carmen en René samen op de fiets Nationaal Park de Hoge Veluwe in te gaan om wild te spotten langs de Wildbaanweg. We volgen dus het advies van Erna.

Norbert en Melanie maken een heerlijke wandeling over de Zanding (achter ons huisje is een klaphek waardoor je zo de natuur in loopt) en spotten honden en een wegspringend eekhoorntje.

477BCD11-AD60-4592-A206-BC247B417ACC

Carmen en René fietsen een heel eind het park in richting Schaarsbergen. We trappen de kilometers moeiteloos weg op de luie e-bikes, voor we het weten zijn we vele kilometers te ver van de wildbaanweg, die eigenlijk maar 5km van ons huis ligt. We rijden terug en stuiten op tientallen auto’s met open achterbak en ritsen statieven met de duurste telelenzen. Hier moet wild te zien zijn. Maar we zien alleen maar een boswachter eten uitstrooien. Dit is pure nep, oplichting, het ‘wild’ wordt gewoon gelokt. Zodra de boswachter weg is kijken wij in de richting van de 100 telelenzen, die blijkbaar al weten waar dagelijks het wild vandaan komt.

8234E109-4786-43EC-A7E8-ADF04B617DE2

Het blijkt langer te duren dan normaal horen wij. Na enkelen minuten (wat wij helemaal niet lang vinden) komen er vele herten waaronder een bronstig burlend mannetje uit het bos. Op een gegeven moment zien we zelfs 3 burlende mannetjes op rij in ons blikveld.

A3DF715F-DDBF-44B1-A8D8-EA23B9090E0B

Ze burlen er op los, maar de dames laten zich niet nemen en de mannetjes ontlopen elkaar waardoor een gevecht uitblijft. Desalniettemin nemen we geweldige foto’s van de burlende indrukwekkende herten. Onze dag kan niet meer stuk. Wat een geweldige belevenis. Heerlijk om samen met een fotomaatje op stap te zijn. Dat het gelokt ‘wild’ is zijn we snel vergeten.

00E870F7-A431-4121-B3FF-539CDE4B355A

We appen dat we naar huis komen, maar stuiten op de terugweg op een eenzaam hert met indrukwekkend gewei. Na een half uur en 50 foto’s verder appen we opnieuw dat we eraan komen, dit keer menen we het echt.

Thuis heeft Norbert heerlijk voor ons gewokt. De dag wordt traditioneel afgesloten met wijn en Uno, we gillen het uit, want Carmen en Norbert weten voor het eerst te winnen.

Slaap lekker.

cijfers: lunch Pien incl 4 gebakjes voor thuis 17.10€ pp, 56km auto gereden, 31km gefietst, 16 graden zwaarbewolkt

1. Butje:
    28 september 2020
    Dit was een zalige zondag voor jullie, burlende herten gezien en gehoord en prachtige paddenstoelen gezien. Jammer dat de Apenheul niet door kon gaan want die is echt de moeite waard. Vandaag maandag gaan jullie vanavond ook wild spotten toch? Heerlijk nog 2 weken (zonder 1,5m) te gaan. Veel plezier 🥰🐒🦉🦌🦙🐿🍄
  2. Norbert:
    28 september 2020
    Vandaag Apenheul gedaan, was ondanks de miezer prima te doen. Heel fotogeniek allemaal. Liefs, R
  3. Lia en kees:
    28 september 2020
    Wat leuk om jullie zo te volgen. De Veluwe is voor ons goeie herinneringen met de hele familie naar de Woeste Hoogte. Ook weer zulke prachtige foto s. Liefs Lia en Kees
  4. Norbert:
    28 september 2020
    Bedankt. Met Bas en Annie heel wat keren naar Hoenderloo geweest in m’n jeugd. Liefs, R
  5. Ardina:
    28 september 2020
    Ik word hier zo jaloers op, bofferd.
  6. Christian Blokland:
    28 september 2020
    Leuk jongens, fijn dat jullie je, ondanks wat regen af en toe, goed vermaken!
    Ik kijk uit naar jullie volgende verhalen.
  7. Norbert:
    28 september 2020
    Dankjewel Chris. We hebben steeds veel geluk met de regen. Duimen dat dat de komende anderhalve week zo doorgaat.
  8. Christian Blokland:
    29 september 2020