Dag 20: Silverton & Great Sand Dunes NP

22 september 2017 - Denver, Colorado, Verenigde Staten

Dag 20, donderdag 21 sept., Durango > Silverton > Durango > Alamosa

3299 mijl, 45F, 8:30 op weg naar onze brunch in Silverton:

Molas Pass richting SilvertonWe rijden 100 mijl extra om Silverton te zien, we moeten de Molas pas van ruim 10.899 foot (3,3km) over, over de one million dollar highway, alleen daarom is het het omrijden al waard, want de Indian Summer (herfstkleurenpracht) is losgebarsten, de bergpas lijkt wel van goud, passend bij de aanlegkosten van dit stukje weg. We ontbijten in alle rust in de waanzinnig ingerichte Handlebar, de toeristen per historische trein komen pas over 1,5 uur aan. Aankomst stoomtrein in SilvertonNa het ontbijt verkennen we het slaperige historische stadje, bewonderen de 3 kleurige rivier, de herfsttinten van de omringende bergen en fotograferen de binnenkomst van de stoomtrein vol toeristen, we vinden het geweldig. Nu zo snel mogelijk wegvluchten naar Alamosa om in de ondergaande zon Great Sanddunes NP te bezoeken. Het is 4 uur rijden, dus dat moet net gaan lukken (19:00 uur sunset). Omdat we nu al een prachtige bergpas gereden hebben schrappen we de mooie Cumbres Pass uit het programma, dat scheelt 1:50 uur rijden (en een heleboel foto's).

We hebben nogal wat kritiek geuit op de USA, maar eigenlijk zijn wij natuurlijk de milieuterroristen met onze vlieg- en autoreis. Tijd om uit te leggen wat er Great is aan Amerika, met tips voor NL:

adopt a highway project
No littering! $750 fine for littering (schone berm!)
zwart hotelhanddoekje met 'make-up' opdruk
Achterwielaandrijving waardoor je slagschip een piepkleine draaicirkel heeft
zonnecellen centrales (zo laag boven de grond dat het landschap niet vervuilt)
Waterkrachtcentrales (idee voor de spui bij Venlo?)
Veel nationale parken, met één toegangspas, zeer goed beheer en geweldige openbare toiletten inclusief handsanatiser
Altijd opgewekt en toegankelijke mensen
De klant is koning en snelle service met een smile
Tip niet inclusief, laat die Nederlandse chagrijnige middenstanders maar eens vriendelijk zijn voor hun geld
Keep your lane, legaal rechts inhalen, jippie
180 km lang dezelfde snelheid kunnen rijden
Buckle up, It's the law!
Hoffelijk verkeersgedrag
Vaderlandsliefde en respect/waardering voor mensen in uniform; laat die Nederlandse vlag maar wapperen
Vrouwen (op leeftijd) in de wegenbouw
Mannen achter de receptie
Schoolzones
56 eurocent per liter benzine

Na 4 uur rijden komen we tegen 17:00 uur aan in Alamosa, we checken speedy in. René schrikt zich rot, tegenover het hotel ligt een grote kolenvergruizer en het stinkt hier een uur in de wind naar teer, volgens de receptiedame staat de wind al 3 dagen richting het hotel. Op de kamer ruiken we er gelukkig niets van, ramen dichthouden dus.

Great Sand Dunes NP voetstappenHet is nu nog 45 min naar Great Sand Dunes NP rijden, het is een prachtige rit door wéér een totaal ander landschap. De ondergaande zon kleurt alles zachtgeel. De zandduinen liggen aan de voet van de Rocky Mountains, maar omdat we over een hoogvlakte rijden lijken het wel heuveltjes. De zandduinen bestaan uit zand vanuit een tegenover gelegen gebergte, de wind probeert het zand over de Rockies te blazen maar dat lukt niet, twee rivieren brengen het vrij grove zand steeds weer terug naar beneden, enzovoort. We lopen samen door de droge rivierbedding de duintoppen op, we worden gezandstraald, het is geweldig om het proces in volle kracht aan het werk te zien. Na zonsondergang terug naar de auto door de bij liggende wind aanzwellende rivier.

In het hotel eten we brood op de kamer en komen we bij in de hottub.

Morgen 4 uur naar Denver rijden en de dag daarop naar huis vliegen.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Melanie:
    22 september 2017
    Hallo lieverds, wat een heerlijk verhaal weer om te lezen. Heb genoten van jullie avonturen. Veel plezier nog jullie laatste dagje en alvast een goede terugreis. Xx
  2. Norbert:
    23 september 2017